3,2,1...blastoff!!


Hei og velkommen til Helhetlig Liv! Nå har jeg endelig kommet i gang med bloggen min og har storgledet meg til det første innlegget. Jeg håper å kunne være til inspirasjon og dele mitt kunnskap, tanker og erfaringer om hel og ekte mat - både som medisin, nytelse og tradisjon. 

Her blir det litt av hvert – hverdagsmat, familiemat, supermat, rawfood og lavprotein alternativer for PKU. Alt er glutenfri og kan tilpasses de aller fleste kostholdsbehov. Det kommer også mye om god ernæring ut ifra mitt ståsted, hvordan jeg prøver å finne balanse i livet og selvsagt litt om livet her på gården.


Starter med litt sommerstemning fra Trøndelag og en oppskrift på en deilig rabarbrapai.

Takk for at du stikker innom og hjertelig velkommen tilbake :-)











Jeg burde kanskje begynne med noe skikkelig übersunt men det kommer jo! Akkurat i dag så skal vi kose oss i godværet og nyte sesongens aller første gave fra hagen – rabarbra!






Eplene i denne paien gjør at man behøver mindre sukker, men du kan også bytte de ut med jordbær eller mer rabarbra etter smak.

Rabarbrapai med epler

1 kg rabarbra
2 store økologiske epler
ca 1 dl palmesukker
skallet fra 1 økologisk sitron
2 ss hirsemel
6 ss glutenfri melblanding*   
1/4 ts kanel
6 ss kaldt smør i biter eller økologisk kokosolje hvis du ikke tåler melk
1-1,5 dl glutenfri havregryn
0,5 dl palmesukker

* Jeg bruker min egen glutenfri melblanding (oppskriften kommer!) men det går sikkert greit med blå jyttemel eller Semper grov





Still ovnen på 200 grader og ta frem en firkantet glass bakeform

Kutt rabarbra og eplene i mindre biter og bland sammen i en bolle med palmesukker, sitronskal og hirsemel. 

Sleng alt oppi formen


Bland sammen mel og kanel i bollen. Tilsett smøret og mos det hele sammen med en gaffel eller to kniver til smøret blir til små kuler og alt er godt blandet.

Tilsett havregryn og siste sukkeret.

Spre blandingen jevnt på frukten - jeg brukte bare fingerene :-)

Bakes i ca 35-40 minutter eller til den er passe gylden og bubbly!

Superenkelt, saftig og enda bedre med litt vaniljeis til. Enjoy!




Tilpassing for PKU

180 G RABARBRA
1/2 ØKOLOGISK EPLE
0,5 DL PALMESUKKER
CA 1 TS SITRONSKALL (ØKOLOGISK)
1/4 TS KANEL
1 SS VANN


28G LAVPROTEINMEL (JEG BRUKER LOPROFIN)
0,5 DL PALMESUKKER
10G ØKOLOGISK HAVREGRYN
1/4 TSP KANEL
2 SS KALDT SMØR


STILL OVNEN PÅ 190 GRADER OG TA FREM EN BAKEFORM (JEG BRUKTE EN GLASS BRØDFORM)
KUTT RABARBRA OG EPLE I BITER OG BLAND SAMMEN MED PALMESUKKER, KANEL, SITRONSKALL OG VANN.


HA ALT OPPI FORMEN


BLAND SAMMEN MELET, PALMESUKKER, HAVREGRYN OG KANEL I EN BOLLE. TILSETT SMØRET OG MOS MED EN GAFFEL ELLER TO KNIVER TIL SMØRET BLIR TIL SMÅ KULER. 


SPRE JEVNT OPP PÅ FRUKTBLANDINGEN.


BAKES I CA 30 MINUTTER ELLER TIL DEN ER PASSE GYLDEN :-)


HELE OPPSKRIFTEN GIR 185 MG FENYLALANIN




Etiketter: , ,