Elgburgere med Quinoa og Friske Urter


Tenkte det var på tide med litt middagsmat på bloggen. Vi spiser mye elgkjøtt her i huset og har ennå et godt lager i fryseren fra fjorårets jakt. Vilt kjøtt er etter min mening en av den beste kildene til animalsk protein som finnes - friske dyr som har levd et godt liv og beitet på gress, bær og alt annet skogen har å by på. Rent kvalitetskjøtt med god smak og sunne omega-3 fettsyrer som bonus.

Jeg synes imidlertid at elgkjøtt kan være litt utfordrende å jobbe med. Det er veldig magert og har derfor en tendens til å bli tørt og seigt. Disse burgere er derimot saftige og gode med litt spennende smak utenom det vanlige. Jeg stekte disse i ovnen rett og slett fordi det regnet ute og jeg ikke orket å ta frem grillen, men jeg tenker de er sikkert enda bedre med litt grillsmak!
Har du ikke elghakk? Bruk gjerne kjøttdeig av økologisk storfe eller lam. Lag gjerne noen ekstra for å fryse ned eller ha med på grillfest :-)

Elgburgere med Quinoa og Friske Urter


500g elghakk 
1,25 dl quinoaflak
1 økologisk egg
1 liten hakket rødløk
2-3 ss hakket frisk persille
2 ss hakket frisk basilikum eller 1 ts tørket
2 ss hakket frisk oregano eller 1 ts tørket
1 ts Herbamare eller uraffinert havsalt
1 ts presset hvitløk








Pisk egget i en bolle og tilsett quinoaflak, løk, urter, Herbamare og hvitløk.
Ha i kjøttet og bland godt sammen (gjerne med hendene) og form 5-6 burgere. Grilles eller stekes i ovnen ved 180 grader i ca 30-35 minutter.

En grønn salat til så er middagen i boks!

Etiketter: ,