Kremaktig "Ranch" Urtedressing (melkefri)

Jeg har en stund lengtet etter en litt tjukk og kremaktig salatdressing som ligner den klassiske "Ranch" dressingen fra min barndom. Kanskje mindre kjent i Norge men meget populær i USA som dressing eller dipp til alt mulig; på salaten, som dipp med grønnsaker eller pommes frites, oppå burgere, you name it. Jeg husker at vi lagde den av kulturmelk, majones og en pose med forskjellige krydder og sikkert masse salt og tilsetningsstoffer. Man får selvfølgelig også kjøpt den på flaske, men akkurat som de fleste ferdiglagde dressinger er innholdet ganske stygt:

Vegetable oil, egg yolk, sugar, salt, buttermilk, spices, garlic, onion, vinegar, phosphoric acid, xanthan gum, modified food starch, MSG, artificial flavors, disodium phosphate, sorbic acid, calcium disodium EDTA, disodium inosinate and disodium guanylate. 
Æsj.

Det finnes tusenvis av oppskrifter for denne type dressingen, og den er egentlig nokså enkelt å lage selv. Men denne gangen ville jeg forsøke en versjon uten melkeprodukter.

Resultatet? Ikke til å tro. Den er såååååååååå god!

Denne versjonen er etter min mening mye bedre (og ikke minst sunnere) enn originalen. Oppskriften er en blanding av noen variasjoner jeg fant både på nettet og i et par av mine favoritt kokebøkene.




Kremaktig "Ranch" Urtedressing (melkefri)



1,25 dl rå cashewnøtter
1,25 dl vann
2 store eller 3 små hvitløksbåter
0,6 dl ekstra virgin olivenolje
ferskpresset sitronsaft (ca 1/2 sitron)
1/4 ts løkpulver
1 ts tørket dill
1/2 ts Herbamare
1 ss rå eplecidereddik
1-2 ts honning
sort pepper


Kjør cashewnøtter, vann og hvitløk i en blender til den er godt blandet og kremaktig. Tilsett alt annet og kjør på fullt i noen sekunder. Ferdig!


Vil du ha den tjukkere som dipp så reduserer du bare litt på vannmengden. Tror neste gang jeg lager dobbelt så mye :-) 



Etiketter: , ,