Momos Kjøttpudding



Æren for denne oppskriften får min kjære mor som vi nettopp har hatt på besøk. Kjøttpudding er kanskje ikke verdens mest sexy middagsrett og heller ikke særlig norsk (som jeg forstår det). Men for meg er kjøttpudding ordentlig hjemmekos, og noe vi spiste nokså ofte under min oppvekst. Min mor er ikke spesielt glad i å stå på kjøkkenet for å lage spennende middagsretter men hun er en dyktig hverdagskokk som har alltid vært bevisst på sunn hjemmelaget mat. Hun mener nemlig at det er mye artigere å være ute i stallen hos hestene enn inne på kjøkkenet :)

Kjøttpudding er i alle fall enkel å sette sammen og man kan bruke fantasien for å skreddersy etter smak og behag. Her går det også an å gjemme noen ekstra grønnsaker og andre god næring dersom man har kresne folk i huset. Jeg liker å tilsette lever som jeg kjører noen runder i kjøkkenmaskinen til den blir flytende. Her kan du lese om helsegevinster ved å spise lever!

Denne oppskriften kan enkelt dobles dersom du skal lage mat til mange eller du ønsker litt ekstra - kjøttpudding egner seg fint til både frysing og oppvarming.


Momos kjøttpudding


500g elghakk eller kjøttdeig av økologisk storfe eller lam
50-60g lever 
2,5 dl tomatsaus (ca 0,5 dl spares til pensling)
2,5 dl glutenfri havregryn, mandelmel eller brødsmuler
en splæsj helmelk, fløte eller nøttemelk
1 ts havsalt
1 finhakket løk 
1 finhakket gulrot og/eller 1 paprika (kan sløyfes)
en neve fersk persille
1 økologisk egg, pisket
1 tsp tørket oregano
tørket pepperflak (mengden bestemmer du etter smak)




Ha alle ingrediensene (bortsett fra litt tomatsaus) oppi en bolle og miks godt, gjerne med hendene.


Når alt er godt blandet flytter du deigen over til en bakeform og formere den til et "brød". Legg gjerne noen oppkuttede grønnsaker langs sidene (løk, gulrøtter, søtpotet, kålrot, o.l).


Toppes med resten av tomatsaus og stekes i ovnen ved 190 grader i 1 time.


God middag!

Etiketter: , ,