Peanut butter cookies med sjokolade biter



Her kommer litt lørdagsgodt inspirasjon i siste liten... jeg laget disse cookies i går kveld og de var kjempegode til tross for at oppskriften ble litt av en eksperiment. I min original oppskrift bruker jeg 2 egg, men nå som mørketiden er i full sving (også i hønsehuset) er det litt dårlig med egg - the girls just ain't producing. Da ble jeg tvunget til å prøve cookies med chia-egg! Finmalte chiafrø blandet med vann er en utmerket eggerstatning som kan brukes i mange ulike bakevarer. Dette har jeg brukt i muffins, vafler, og formkake men aldri i cookies, og det ble en kjempesuksess! Jeg var også nesten tom for blå jyttemel som jeg pleier å bruke i cookies, og da måtte jeg improvisere her også.

Jeg elsker kombinasjonen av peanøttsmør og sjokolade. Er du ikke en like stor fan (eller ikke tåler peanøtter) kan du godt bytte den ut med en annen type nøttesmør eller droppe den helt og bruke en tilsvarende mengde med smør eller kokosolje.

Enjoy!

Peanut butter cookies med sjokolade biter


120 g smør eller virgin kokosolje (eller en kombinasjon)
80g peanøttsmør
1,5 dl palmesukker
10-15 dråper sjokolade stevia (eller annen søtning)
2 økologiske egg eller 2 ss finmalt chiafrø + 1 dl vann
1 ts ekte vanilje ekstrakt
1 ts havsalt
1 ts natron
1 dl mini sjokolade chips eller hakket mørk sjokolade
3,75 dl jyttemel + 1,25 dl fullkorn rismel eller 
   2,5 dl jyttemel + 1,25 dl glutenfri melblanding + 1,25 dl rismel

 Pisk finmalte chiafrø (jeg maler de i en kaffekvern) sammen med vann. La dette stå i ca 5-10 minutter for å tykne.

Chia-egg

Miks alle de tørre ingrediensene i en bolle.

Varm smør/kokosolje sammen med peanøttsmør til blandingen blir ganske myk men ikke helt flytende. Bland dette sammen med palmesukkeret og stevia med en håndmikser. Tilsett egg eller chia-egg og bland godt.

Tilsett de tørre ingrediensene og sjokolade biter og miks til du får en jevn deig. Form små baller med hendene, legg de på en bakeplate og press litt flat. Disse cookies flyter ikke ut og kan godt stå litt tett sammen.



Stekes i 10-12 minutter ved 200 grader.


God helg!

Etiketter: , , ,