Solhilds glutenfritt nøtte- og frøbrød



        


Denne oppskriften kommer fra en meget trivelig dame som jeg har nylig blitt kjent med - en veldig kunnskapsrik tobarnsmor som er opptatt av ekte, økologisk og lokalprodusert mat. Etter gode tradisjonelle metoder triller Solhild frem alle slags deilig og næringsrik mat til familien sin. Dette brødet har hun laget i mange år og husker ikke hvor den originale oppskriften kommer fra. Jeg kaller det derfor Solhilds brød ;-)

Selv har jeg lite bruk for brød og kunne godt leve ut resten av mine dager helt uten. Det samme gjelder dessverre ikke for de andre i familien, og særlig minstemannen som tåler ikke gluten og er veldig glad i brød og baking. Jeg må bare innrømme at brødbakst er noe jeg liker aller minst å holde på med, og er helt sikkert på at brødet merker den dårlige stemningen oppi hodet mitt og gir opp om livet langt før han kommer inni ovnen. Det er meget sjeldent jeg lykkes.

MEN, dette brødet er rett og slett en drøm, og sønnen min sa det var det beste brødet han har noensinne smakt! Når jeg først skal spise brød så må det være noe slikt med masse godt å senke tennene i. Dette brødet er helt fri for mel, proppfull av bl.a. sunne fettsyrer, fiber og proteiner og smaker fantastisk godt. Så lenge du har et lager med ferdig bløtlagte og tørkede nøtter og frø, kan du lage nydelig ferskt glutenfritt brød på en litt over en time. WOO HOO!!

Solhilds nøtte- og frøbrød


1 ss fiberhusk 
1,5 dl knuste linfrø
2 dl solsikkefrø
3 ss gresskarfrø
2,5 dl kokosmasse
200g malte mandler
4 økologiske egg
4 ss virgin kokosolje
1 ss kardemomme
1 ts kanel
1 ss gluten- og aluminiumsfri bakepulver
litt havsalt

Jeg fikk dessverre ikke med meg Solhilds fremgangsmåte, men slik gjør jeg...

Mal linfrø og mandler i en kaffekvern og ha oppi en bakebolle. Jeg kjørte også solsikke- og gresskarfrøene en veldig kjapp runde i kvernen men de kan også brukes hel. Tilsett kokosmasse, krydder, salt og bakepulver og bland godt.



Bland fiberhusk ut i 1 dl vann. Tilsett eggene, pisk godt sammen og hell oppi bakebollen. Miks blandingen godt og ha deigen oppå et stekebrett kledd med bakepapir. Fukt hendene med litt vann og klappe den ut til en stor runding.


Brødet stekes i 1 time ved 160 grader. Nydelig med et godt lag ekte smør!



Etiketter: , ,