Chia fresca - naturens energidrikk!





Chia fresca, også kalt iskiate er en forfriskende energidrikk fra Mexico laget tradisjonelt av chiafrø, vann, sitrus juice og litt honning. I fjor da jeg var hjemme i USA smakte jeg på chia fresca laget av kirsebær kombucha og ble umiddelbart forelsket! Nå lager jeg denne drikken hele tiden på både kombucha og vannkefir. Meget godt er den med vannkefir som har vært gjennom en ekstra fermentering med sitronsaft og ingefær. Jeg har også laget den av frukt te og usøtet rips- og rabarbarasaft med litt stevia. Nam!    

I boka jeg leser for tiden ”Born to Run” beskriver Christopher McDougall hvordan chia fresca fungerer som en "hjemmebrygget Red Bull" for Tarahumara, en stamme av naturlige superatleter i Mexico som rutinemessig løper ultramaratoner på 160 kilometer nesten uten å anstrenge seg. Akkurat det har ikke jeg tenkt å hive meg på, men chia fresca gir meg mer enn nok drivstoff for å komme gjennom både morgenyoga og en frisk oppoverbakke tur med hundene :-) 

Chiafrø er jo proppfulle av næring (her kan du lese mitt tidligere innlegg om næringsstoffer i chiafrø). Når de kommer i kontakt med væske, suger de opp 10-12 ganger sin egen vekt i vann og danner en helbredende slim. Det finnes nesten ingenting bedre for fordøyelsen enn chiaslim oppi hjemmebrygget fermentert drikke!

Noen hæler bare ikke å drikke et glass med små slimete klumper (mine barn liker navnet "booger juice") men jeg synes det er deilig og liker konsistensen kjempegodt. Jeg bruker som regel hvite chiafrø, også kalt salba, (disse er visst det nærmeste man kommer til hva løpere og krigere i alle chia-legender spiser) men alle slags chiafrø funker helt fint. 

Nå til neste treningsøkt slipper du å bruke masse penger på dyre energidrikker fulle av kunstig fargestoffer, smakstilsetninger, koffein, raffinert sukker og/eller kunstige søtstoffer. GO NATURAL!! 



Chia fresca


1 porsjon:

3 dl vann eller kombucha, vannkefir, frukt te, o.l.
1 stor sitron (ca 3 ss saft)
2 ts honning eller andre søtningsmiddel etter ønske 
1 ss chiafrø

Bare ha alt sammen oppi et glass eller en flaske og rist godt. La det stå en stund slik at frøene får tid til å trekke til seg væske og svelle. Jeg bruker å la flasken stå natten over i kjøleskapet.