Hverdagens tomatsaus



Her kommer min oppskrift på en næringsrik og allsidig hverdags-tomatsaus. Jeg står aldri over en sjanse til å snike inn noen ekstra grønnsaker, og koker også tomatsausen med et kraftben for å sprøyte inn masse ekstra næring og god smak. Beinet kan selvfølgelig utelates dersom du ikke har eller om du ønsker en vegetarisk saus. Jeg bruker denne tomatsausen til alt mulig...i kjøttpudding, oppå kjøttboller, kokt quinoa, sautert grønnkål, osv. Jeg er egentlig ingen stor fan av pasta (= bearbeidet og næringsfattig) men av og til maser barna seg frem til det. Noen kompromisser må man vel finne seg i her i livet :-). Da bruker vi i så fall denne glutenfri quinoa pasta.

Det finnes forbausende lite informasjon om næringsverdiene i benmarg, men de fleste kildene mener den er stort sett fett. Benmarg inneholder sansynnligvis også en god del vitamin K2 og andre fettløselige næringsstoffer samt litt jern og fosfor. Vi vet i alle fall at benmarg har blitt iverdsatt verden over som en viktig del av et tradisjonelt kosthold. Benmarg har bestandig blitt gitt til gravide og ammende mødre, barn og de syke. Noen forskere mener at den også har kraftige immunforsterkende egenskaper. Her finner du en fin artikkel fra Weston A. Price Foundation om rollen benmarg spiller i et tradisjonelt kosthold.




Hverdagens tomatsaus

2-3 ss økologisk olivenolje
2 løk (ca 5 dl hakket)
1 rød paprika
2 store gulrøtter
2-4 fedd hvitløk
1 kg økologiske tomater (eller 2-3 bokser hakket økologiske tomater)
200g økologisk tomatpuré
1 ts tørket basilikum
1 ts tørket oregano
1,5 ts uraffinert havsalt
sort pepper
1-2 ss honning
1 kraftben
evt. 250g elghakk eller annet vilt/økologisk kjøttdeig 

Press hvitløken og hakk løk, gulrøtter, paprika og tomater. Varm olivenolje i en stor kjele og tilsett løk, paprika, gulrøtter, salt og urter. Kok i ca 10 minutter på medium varme til løken er ganske myk. Rør om underveis.
Tilsett hvitløk og la det surre i noen få minutter til. 

Tilsett tomater, tomatpuré, honning og kraftben. Bland godt og la sausen putre i flere timer med lokket litt på gløtt.

Når sausen er ferdig, løft ut kraftbenet og skrap ut benmargen med en kniv eller en liten skje. Ha den tilbake i sausen og rør godt om. Mine barn liker ikke chunky saus så jeg bruker å kjøre hele greia noen runder i blenderen. Bruk gjerne en stavmikser dersom du klarer dette uten å sprute tomatsaus utover hele kjøkkenet (det klarer nemlig ikke jeg).  

Dersom sausen skal brukes på grønnsaker, quinoa eller pasta tilsetter jeg brunet elghakk for et mer fullverdig måltid. Resten fryses på glass :-)







Etiketter: , ,