Kombucha kaffe



Bloggen sagger litt for tiden blant mye jobbing, reising og et uhyggelig magevirus som slo til hos oss midt på natta (hvorfor er det bestandig at disse sniker seg inn midt på natta?). Jeg skraper sammen en slags middag hver dag selv om det blir mye omeletter og opptint suppe. Sånn kan det gå.

Jeg har i alle fall blitt sittende med noen ekstra kombuchababyer, og isteden for å kompostere de har jeg eksperimentert litt med å fermentere andre ting enn te. Det viser seg at kaffe egner seg kjempefint til kombucha og jeg synes den smaker helt nydelig! (Ja, jeg var også meget skeptisk og innrømmer at jeg smakte den veeeeldig forsiktig).

På grunn av at kaffe har naturlige oljer som blir harske ved romtemperatur, skal kombucha kaffe ikke fermenteres mye lenger enn ei uke. Kaffe har også en naturlig høy syreinnhold og krever derfor ingen "starter" væske. Kombucha kaffen har riktignok et høyere sukkerinnhold enn kombucha te på grunn av den korte fermenteringstiden. Jeg drikker ikke denne kaffen hver dag men den passer fint som min lørdagsgodt med en skvett fersk fløte eller som en slushie (kjørt i blenderen med fløte og isbiter). Kombucha kaffe skal ikke varmes opp for dette vil ødelegge mesteparten av de gunstige gjær og bakterier. Kombuchamoderen som brukes til å lage kaffen skal ikke brukes til kombucha te etterpå.


Kombucha kaffe


1 liter nybrygget økologisk kaffe
1,5 dl økologisk hvit sukker
1 kombucha baby


Løs opp sukkeret i den varme kaffen og la den avkjøle til romtemperatur. Ha den avkjølte kaffen oppi et literglass og tilsett kombucha kulturen. 

Dekk med et klede, kjøkkenpapir eller kaffefilter og fest med et gummistrikk. Smak på kaffen etter 7 dager og avslutt når du synes den er god.



Tenker at vår favoritt kaffeis ville også vært deilig laget med kombucha kaffe :-) Andre forslag??