Chai te konsentrat


Den første gangen jeg smakte på chai te var som en 20-åring ut på verdensreise. Jeg lå i telt oppi  himalayafjellene og ble vekket av en søt sherpa gutt som styrtet inn og ropte, "te!!" "te!!". Dette ble en fast daglig rutine ved soloppgangen - rykende varm chai levert til soveposen. Siden den turen har jeg elsket å drikke chai.

Det finnes jo tusenvis av ulike oppskrifter for chai, og teen jeg lager selv blir aldri helt den samme som vi fikk i Nepal. Etter denne turen åpnet guiden vår en nepalsk restaurant i hjemmebyen min, og jeg har bedt og tryglet i mange år om å få den deilige chai oppskriften. Han bare smiler fredlig og pent og går sin vei.

Da var det bare å brette opp ermene og forsøke selv. Etter en del prøving og feiling har i hvert fall kommet frem til denne oppskriften som jeg synes er ganske god. Jeg lager den som konsentrat og blander den i koppen med de forskjellige melkeslag som tåles her i huset (fersk melk, nøttemelk, rismelk, osv). Teen har lite søtning men dette kan jo justeres etter smak med litt mer palmesukker eller noen dråper stevia.


Chai te konsentrat


1 liter vann
4 poser svart økologisk te
1 vaniljebønne eller 2 ts ekte vanilje ekstrakt
0,5 dl palmesukker
2 kanel stenger
ca 3 cm fersk ingefær, skrelt og skåret i skiver 
6-8 hele kardemommefrø
1/2 star anis
ca 10 hele pepperkorn
8-10 hele nelliker

Åpne opp vaniljebønnen på langs med en skarp kniv. Ha alle ingrediensene oppi en kasserolle og kok opp. Skru ned på varmen og la den småkoke i ca 30 minutter. Skvis ut teposene og hell teen gjennom en sil for å fjerne krydderene. Oppbevares i en glass flaske i kjøleskapet.

Teen blandes ut etter smak, men jeg liker den best med 1 del te til 3 deler melk og litt kanel drysset oppå. Har du en espressomaskin så kan du gjerne lage chai med steamet melk - nam! Også veldig godt i varmen som en kald te latte.


namaste :)