Gjesteinnlegg: Solhilds barnevennlig leverpostei






I dag har jeg et gjesteinnlegg om en meget barnevennlig og smakfull leverpostei som er superlett å lage selv! Solhild, som jeg tidligere har snakket om i forbindelse med hennes oppskrift på glutenfritt nøtte- og frøbrød er lege, tobarnsmor og en meget dedikert tradisjonskost dame. Hun har en blogg Prosjekt Reinsdyr  der hun skriver om alle de deilige og næringsrike retter hun triller frem etter at de fikk et helt reinsdyr i hus! Hjemmelaget levepostei kan ikke sammenlignes med den vanlige industrifremstilt typen som kjøpes i butikken (som inneholder bl.a. sukker, hvetemel, surhetsreguleringsmiddel og konserveringsmiddel - ÆSJ). Her kan du lese litt om hvorfor lever fra friske dyr er ekte supermat :-).


Vær så god, Solhild...

For barna her i huset hører brødskive sammen med leverpostei. Alle
elsker denne varianten, som er svært enkel å lage og lett å variere.
Jeg bruker mange forskjellige typer lever. For en veldig mild variant kan
man bruke f.eks kylling, kalkun, gås eller and. Litt kraftigere, men stadig
fløyelsmyk og en barnefavoritt med reinsdyr, elg eller storfe.

500 gr lever
1 gul løk
3-6 fedd hvitløk
250 gr smør (helst upasteurisert)
krydder
1/2 ts Ceylon kanel

Leveren legger jeg i vann over noen timer eller over natten. Løk og
hvitløk stekes på svak varme til det er mykt. Tørker leveren med et
kjøkkenhåndkle og deler i passe biter. Steker sammen med løken.
Kan godt være litt rosa inni. Heller så alt over i en blender og blender
til en jevn masse. Lar det der etter stå til det er ca 40 grader. Har så
oppi smøret i biter og blender igjen. Smaker til med salt, pepper og
krydder. Jeg bruker mye timian i leverpostei. Til reinsdyrlever har jeg
som regel knuste einebær. Til lam passer det med rosmarin osv. Til
slutt ett lite triks jeg har nært fra en venninne som er et unikum når det
kommer til smaker; 1/2 ts Ceylon kanel. Denne tar bort litt av den skarpe
leversmaken og gjør posteien "rundere". Det er viktig at det er Ceylon
kanel fordi den har en rundere, søtere smak enn vanlig kanel som kan ha
en litt bitter ettersmak.
Blandingen blir nokså flytende, så det er lett å helle opp i former. Etter
ett par timer i kjøleskapet har den perfekt smørbar konsistens!


Etiketter: , ,