Sol-brygget iste



For meg er det simpelheten ikke sommer uten iste. Jeg har heldigvis ikke vokst opp med hverken brus eller saft i huset, men min mor hadde bestandig et svært 3-liters glass med Sun Tea bryggende i sola. I Colorado er det jo ingen mangel på sol hele året, mens her i Trøndelag må man virkelig slå til mens værgudene smiler og gir oss sommer temperaturer i mai!!

Nå slukker hele familien tørsten med frisk og deilig sol-brygget iste - helt fri for sukker, kunstige smakstilsetninger og diverse krimskrams! Til barna lager jeg iste av forskjellige slags urte-te med frukt smak. Teen i bildet er laget av Black Cherry Berry, men en andre storslagere hos mine er Country Peach Passion og Wild Berry Zinger. Barna heller også iste oppi vannflaskene for å ha med både på skolen og fotballtrening.

For en stund tilbake leste jeg et tips om å tilsette en dæsj med rå eplecider eddik. Dette gir en veldig frisk smak og i tillegg har denne eddiken masse helsefremmende egenskaper. Litt stevia eller andre naturlige søtningsmidler som f.eks. bjørkesøt, så har du et kjempegodt alternativ til saft som du kan gi barna (og selvsagt drikke selv) med veldig god samvittighet!

Vil du heller kjøpe en dyr liten plastflaske Tine IsTe med fersken smak? Her kan du se innholdet...

Vann, sukker (7,7 %), konsentrat av sitron- og ferskenjuice, karamellisert sukrosesirup, ekstrakt av sort te og aroma.

I don't think so :-)

Man kan selvfølgelig lage iste uten sola ved å koke opp vann og lage te på vanlig vis, men det er noe litt magisk med å la sola varme opp vannet og brygge teen i sitt eget tempo. Når mine barn var små syntes de det var veldig artig å følge med utover dagen og glede seg til teen ble ferdig. Slow food at its finest :-) 



Sol-brygget iste


2 liter kaldt vann
8 teposer
3-4 ss økologisk rå eplecider eddik

Så enkelt er det...

Ha vann og teposene i et stort glass som rommer minst 2 liter. Sett glasset ute på et solrikt sted i flere timer (gjerne hele dagen) til du synes teen er ferdig brygget. 

Avkjøl teen i kjøleskapet, tilsett søtning etter smak og nyt!

God helg alle sammen!

Etiketter: