Sunt sjokoladepålegg uten nøtter eller sukker




Nugatti er noe som bare ikke kommer på tale her i huset (og jeg tror ikke jeg trenger å forklare dette overfor dere ;-) men barna vil så gjerne ha det likevel. Et sunt hjemmelaget versjon av Nugatti er jo ganske enkelt å lage, men nøtter inneholder for mye protein for min datter som har PKU, og er heller ikke lov å ha med på skolen.

ENDELIG har jeg klart å lage et kjempegodt og sunt sjokoladepålegg uten nøtter eller sukker som fikk til og med two thumbs up fra min meget kresen fjørtis jenta. Hurra!!

Av og til er jeg kjempefornøyd med meg selv.


Nøtte- & sukkerfri sjokoladepålegg

2 dl / 130g saftige dadler uten sten
2 ss virgin kokosolje
3 ts kakaopulver (jeg bruker denne)
1 dl / 40 g økologisk kokos
1 ts ekte vanilje ekstrakt
10 dråper stevia med sjokoladesmak (kan sløyfes)

Ha dadler og kokosolje oppi en foodprossesor og kjør til du får en jevn masse. Her er det viktig å bruke dadler som er veldig myke og saftige. Alternativt kan dadlene bløtlegges i varmt vann på forhånd i ca 30 minutter.
Finmal kokosmassen (jeg bruker en kaffekvern), ha oppi og kjør noen runder til. Da tilsetter du de øvrige ingrediensene og kjør maskinen til massen er godt blandet og jevn. 


Info for PKUere:

Hele oppskriften gir 210 mg fenylalanin (tilsvarer 0,95 mg/g). Vil du redusere på fenylalanin innholdet kan du bruke mindre kakaopulver og tilsette litt sjokolade ekstrakt






Etiketter: , , , ,