Hjemmelagde turbarer



Jeg er mye på reisefot for tiden og må passe på å ha med sunn mat som kan lett tas med overalt. Flyplasser og kiosker har som regel lite sunt å tilby, og flymat (hvis man får noe i det hele tatt) er jo helt skrekkelig. Jeg kan egentlig klare meg ganske bra på nøtter og frukt, men har jeg tid så er det best med hjemmelaget "veimat" som gir masse næring og holder meg gående.

Disse barene er helt supre enten man skal på reise, lange turer i skogen, ut på ski eller bare oppi barnas matpakke. Turbarer kan man lage av alle slags nøtter og frø samt andre digg du liker som f.eks. ulike typer tørket frukt, rå kakaonibs, mørk sjokolade, osv. Her er i hvert fall to av mine favoritt kombinasjoner :-)

*Nøtter bør helst bløtlegges og tørkes på forhånd for å nøytralisere fytinsyre


Hjemmelagde Turbarer  


Kokos & tranebær...


1 toppet dl mandler
1 toppet dl valnøtter
1 dl saftige dadler uten sten
1 toppet dl tørket tranebær (helst økologisk og uten tilsatt sukker - jeg bruker disse)
1 toppet dl kokosmasse
2 ss virgin kokosolje 
klype uraffinert havsalt


Gojibær & sjokolade... 


3 dl mandler 
3 dl valnøtter
1 dl kokossmør, virgin kokosolje eller en blanding av de to 
1 dl sesam tahini eller mandelsmør
1 dl goji bær
0,5 dl kokosmasse
0,5 dl ferskmalte linfrø
litt vanilje ekstrakt
et par klyper uraffinert havsalt
en neve mini chocolate chips eller rå kakao nibs

Så enkelt er det...

Smelt kokosolje/kokossmør (dette gjøres enkelt i et vannbad). Ha først nøtter, frø og salt oppi en kjøkkenmaskin med s-blad og kjør til alt er nokså finmalt. Tilsett de andre ingrediensene bortsett fra sjokolade og kjør til du har en jevn masse. Ha i chocolate chips / kakaonibs til slutt og kjør bare noen få sekunder for å blande de inn.

Så presser du massen flat i en  bakeform dekket med bakepapir (en potetmoser fungerer veldig fint til dette). Formen settes i kjøleskapet eller fryseren til massen blir fast. Etter ca 1 time kan den kalde massen bare løftes ut og skjæres opp i ønskede biter / barer.










Etiketter: , ,