Mørk sjokolade mandelsmør



Har du følgt med denne bloggen en stund så vet du at jeg elsker nøttesmør. Her kommer min nyeste besettelse som er latterlig enkel å lage og såååå godt! Kun 3 ingredienser og vips! har du sunn og næringsrik sjokoladesnavel. Ingen Nugattibokser får krysse min dørstokk, nei ;-)

Mørk sjokolade mandelsmør


5 dl mandler (helst ferdig bløtlagt og tørket)
ca 2 ss økologisk kakaopulver eller rå cacaopulver
noen gode klyper himalayasalt eller uraffinert havsalt

Vil du ha mer sødme kan du tilsette f.eks. litt stevia med sjokoladesmak, dadler eller rå hønning.



Ha mandler og salt i en foodprosessor og kjør til du får en finmalt nøttemasse. Tilsett kakaopulver og kjør i flere minutter til. Dette tar tid, så vær tålmodig! Kjør maskinen til fettet slippes ut og mandelsmøret blir litt blankt og flytende. Dersom mandlene er veldig tørre og det tar en evighet før fettet slippes ut så kan du tilsette noen skjeer med virgin kokosolje. 

 Jeg liker min mandelsmør med litt krunsj men det er bare å kjøre til du får ønsket konsistens.





Liker du ikke sjokolade og vil ha en annen variasjon? Prøv omega mandelsmør

Tåler du ikke nøtter eller har en nøttefri skole? Prøv pepitasmør eller denne nøtte- og sukkerfritt sjokoladepålegg