Linfrøbrød (glutenfritt & lavkarbo)




Er du god på å bake brød? Det er ikke jeg. Jeg har forsøkt MANGE ganger å bake surdeigsbrød til gubben min som er en stor brødspiser, men får det bare ikke til. Ordentlig brødbaking ligger rett og slett ikke i mitt blod, og det har jeg akseptert. Jeg er selv ingen brødspiser og holder meg stort sett unna korn, men innimellom når livet koker kan det være greit å ha noe brødaktig som er kjapt å lage, mettende, næringstett og uten masse karbohydrater.

Deler derfor denne oppskriften som fyller alle mine krav...meget enkel med masse sunt fett, proteiner og fiber. Helt perfekt for en travel hverdag.

Linfrøbrød 


5 dl malte linfrø
1 ss glutenfri bakepulver 
5 glade egg
1,25 dl vann
0,8 dl avocadoolje
1 ts Himalayasalt eller en annen god mineralsalt
Evt 1-2 ts tørkede krydder (rosmarin, timian, basilikum, oregano, osv.)

Slik gjør du...
Forvarm ovnen til 170 grader og kle en liten langpanne med bakepapir (jeg bruker en glass lasagne form).

Bland malte linfrø med bakepulver og Himalayasalt i en stor bolle og visp godt sammen.
Ha egg, vann og olje i en blender og kjør på full guffe i 30 sekunder til blandingen blir skummende. Tilsett evt krydder og bland litt til.
Hell væskeblandingen oppi bollen med linfrøblandingen og rør sammen med en slikkepott (røret blir ganske flytende). La stå i ca 3 minutter.




Ha så røret i langpannen og spre den jevnt ut med slikkepotten. 




Stekes i ca 20 minutter, til toppen er litt gyllen. 



Fjern fra ovnen og legg brødet opp ned på en rist. Dra forsiktig av papiret. 




Brødet avkjøles i en time på rist



Skjær avkjølt brød i passe stykker. Den kan både ristes og fryses. Holder seg fint i kjøleskapet i 3-4 dager, eller i fryseren i opptil tre måneder.