Sommerens nye favorittprodukter





Blir du også dilla på ting? Det gjør jeg, så da tenkte jeg å tipse om noen av de tingene jeg har brukt mye av i løpet av sommeren. De fleste av disse produktene oppdaget jeg mens jeg vår hjemme på sommerferie i USA men alle kan bestilles på iHerb.com. Husk at du kan bruke min rabattkode UGE348 så får du en god prisavslag på ditt første kjøp :-)



Først kommer et fantastisk godt og sunt alternativ til kaffe (jeg elsker jo kaffe men den kan lett bli litt overdreven innimellom). Dandy Blend er en kjempebra måte å få i seg gode helsebringende egenskaper fra løvetannrot uten å måtte grave i hagen ;-) Den er glutenfri og får sin sødme naturlig (fra bl.a. løvetann og sikorirøtter) og alt etter hvor mye pulver du bruker får du en mild eller ganske rik smak. Anbefales også som iskaffe med en god splæsj fløte i sommervarmen!




Avokadoolje har jeg begynt å bruke til alt mulig på kjøkkenet, og særlig i oppskrifter som krever litt høyere temperaturer (avokadoolje tåler nemlig varme ganske godt). Men min favoritt måte å bruke denne er som base i hjemmelaget majones istedenfor olivenolje som jeg synes gir en veldig sterk smak. Kevala avokadoolje har en god og mild smak og er også deilig å smøre på huden! 



Next up: Hydrolysert kollagen  
Kroppens naturlige evnen til å reparere bindevev (bein, sener, leddbånd, brusk, hud, hår og negler) avtar med alderen og ekstra kollagen vil hjelpe denne prosessen med rent protein som er raskt absorbert i fordøyelseskanalen. Kollagen gir viktige aminosyrer som glycin, lysin og prolin, noe som er spesielt nødvendig når kroppen skal bygge nytt bindevev. (= glattere hud og mindre rynker!) Great Lakes gelatin er også fremstilt av gressforet storfe - det liker jeg!
I motsetning til vanlig gelatinpulver kan hydrolysert kollagen peptider tilsettes både varme og kalde drikker uten å klumpe seg. Denne gelatinen består av peptider (kortkjedete aminosyrer) som er svært biologisk tilgjengelige, lettfordøyelige og løselige i kaldt vann - helt ypperlig som en ekstra næringsbombe i en smoothie! Med andre ord den beste proteinpulveret på markedet, synes jeg. (Hjemmelaget benkraft er jo den aller beste kilden til kollagen men smaker jo ikke særlig godt i en smoothie ;-)



Stevia glycerite er et naturlig plantebasert søtningsmiddel som er uten den bitter ettersmaken som jeg synes andre stevia produkter kan ha. Denne er både alkoholfritt og uten kalorier, og en sunn erstatning for sukker og kunstige søtstoffer. I motsetning til kjemiske søtningsmidler inneholder stevia naturlige planteekstrakter. Jeg finner en kombinasjon av stevia glycerite og Sukrin fungerer veldig bra i f.eks. lavkarbo vafler og muffins.









Seaweed Gomasio. Dette har jeg blitt helt hekta på og drysser den oppå alt: salater, omeletter, supper, sautert grønnkål, osv. Gomasio kommer fra Japan og tradisjonelt består den av sesamfrø og salt (goma = sesamfrø + sio = salt). Gomasio og er egentlig veldig enkelt å lage selv men jeg liker dette produktet fordi den er lagt av økologiske sesamfrø og havsalt pluss mineralrike sjøgrønnsaker kombu, dulse, og nori. Sjøgrønnsaker er en kjempefin naturlig kilde til jod som kroppen trenger blant annet for en velfungerende skjoldbruskkjertel, og gir dessuten en fantastisk god smak!





Tips meg gjerne om nye ting du har blitt dilla på i det siste!