Superheltsalat



Gutten min spurte meg her om dagen, "Mamma, hvis du var en superhelt hva slags superkrefter ville du ha hatt?" Helt uten å nøle svarte jeg at det ville vært å kunne snakke med dyr (jeg sa også at jeg skulle gjøre barn kjempeglad i sunn mat, men da rullet han bare med sine oppgitte ungommelige øyene ;-)

Ikke sikkert at Skipper'n var akkurat en superhelt men han visste jo hva som skulle til for å bygge en sterk kropp. Matvarer som teller som superhelter er næringstette, rett fra naturen og proppfulle med masse sunt fett, proteiner og andre næringsstoffer som gir oss de superkreftene vi trenger for å seile gjennom en travel hverdag med glans! 

På grunn av oppussing her i huset er kjøkkenet mitt bortimot ubrukelig, slik at de fleste middager hos oss handler om å fend for yourself. Denne salaten ble derfor skapt av det som tilfeldigvis lå i kjøleskapet i går, men det ferdige produktet ble jeg såpass fornøyd med at jeg synes det var til og med verdt å dele :-)


Så enkelt er det å lage en superheltsalat...  


Bruk hva du liker av mørkegrønne salatblad - spinat, ruccola, romano, hjertesalat, e.l. eller en god ferdig salatblanding med masse farger. Skyll og tørk bladene godt.

Da hiver du på masse godsaker...


Så lager du en god dressing ved å blande sammen litt olivenolje, sesamtahini (kjøpes ferdig eller du kan lage din egen), ferskpresset limesaft eller sitronsaft og en god klype Himalayasalt eller en annen type uraffinert mineralsalt. Drysses gjerne med Seaweed Gomasio eller dulse pulver for en ekstra liten næringsbombe.

KAPOW! Så har du en salat med superkrefter. 




Hva slags superkrefter skulle du ha hatt?