Mandelsmør med mørk sjokolade, mynte og havsalt







Visste du at Nugatti inneholder hele 62% sukker, raffinert planteolje og kun 9% nøtter? Nøttepålegg?? Tull og tøys!! 

Ren junkfood.

Jeg elsker nøttesmør men tror faktisk gutten min må være husets største superfan. Som de fleste amerikanske barn har han også vokst opp på peanøttsmør (noe han elsker fortsatt i dag) men hjemmelaget sjokolade mandelsmør er absolutt hans nye favoritt. Dersom noen i ditt hus skulle mase om å få Nugatti så kan du bruke dette som en kjempesunn erstatning med masse sunt fett, antioksidanter og fabelaktig god smak. 

You're welcome.  


For å lage nøttesmør trenger du en god (og helst litt kraftig) food prosessor. Jeg kan rett og slett ikke forestille meg et liv uten en slik maskin. I tillegg til nøttesmør bruker jeg den blant annet til rasping av hodekål når jeg lager surkål og for å puré rå lever som jeg gjemmer oppi kjøttboller og burgere (hysj!). Jeg har klart å brenne ut flere av disse maskinene men Her finner du food prosessoren jeg har nå dersom du lurer på hva jeg snakker om. 

Det eneste sukkeret i denne oppskriften kommer fra mørk sjokolade. Ekstra søtning er helt valgfritt. Selv om jeg bruker nokså bitter sjokolade med 85% kakao synes jeg at resultatet er søt nok, men dette kan du selvsagt bestemme selv. 
Nøttesmør er jo deilig som pålegg men jeg spiser det ofte direkte fra glasset med en skje. Gutten min liker det som dipp med epleskiver eller smurt på en banan. 
Super simple snop :)

Mandelsmør med mørk sjokolade, mynte og havsalt


500g mandler - aller helst ferdig bløtlagt og tørket Hvorfor det?
3 ss rå kakaopulver eller vanlig kakaopulver
50g 85% mørk sjokolade 
1 ts virgin kokosolje
evt noen dråper stevia glycerite eller stevia med sjokolade smak 
en god klype uraffinert havsalt / grå mineralsalt
1 ts peppermynte ekstrakt 


Slik gjør du..

Forvarm stekeovnen til 150 grader. Spre mandlene jevnt ut på et stekebrett og rist i ovnen ca 10-12 minutter (rør om etter ca 5 minutter). Pass godt på at mandlene ikke blir brente og la de avkjøle litt. 

Smelt sjokoladen i et vannbad sammen med kokosoljen. Når det er smeltet rører du inn kakaopulver, søtning og evt peppermynte ekstrakt. En liten visp funker supert til dette.

Ha mandlene og salt i food prosessoren med s-blad og kjør på full fart. Stopp maskinen etter behov for å skrape ned sidene. Denne fasen krever litt tålmodighet og kan ta opptil 10 minutter (som kan føles som en evighet!) før nøttene slipper ut fettet og massen blir blank og nokså flytende. Ikke gi opp! 

Tilsett sjokolade-blandingen og kjør litt til for å mikse alt godt inn.

Mandelsmør oppbevares i et lufttett glass. Hvis du ønsker å beholde den flytende konsistensen må den oppbevares ved romtemperatur - det blir nemlig nokså fast i kjøleskapet. 


Er du også en fan av nøttesmør? Prøve gjerne disse:

Omega Mandelsmør
Hjemmelaget tahini

Tåler du ikke nøtter eller har en nøttefri skole? 
Prøv pepitasmør eller mitt nøttefri sjokoladepålegg


Etiketter: , ,