Superenkle mandelcookies - lavkarbo, sukkerfri, glutenfri






Vi spiser en god del eggeplommer her i huset slik at jeg får ofte en opphopning av eggehviter i kjøleskapet. Disse hiver jeg vanligvis oppi lavkarbo vaffelrøre, kjøttboller eller pai, men nå har jeg funnet på noe nytt...deilige lavkarbo kransekakeaktige mandel cookies med kun 4 ingredienser! Helt supert til kaffekos eller en liten frokost treat i helgen ;-)

Disse kjeksene er litt sprø på utsiden med en lett og luftig konsistens inne som smelter rett på tunga. Helt perfekt til å dyppe i kaffen!

Pssst...disse kan også være en fin liten overraskelse i barnas matpakke (og du kan bare ti stille om at de er sunne!)



Mandel cookies - sukkerfri, glutenfri, lavkarbo


3 eggehviter
0,5 dl sukrin
1 ts mandel ekstrakt
5 dl mandler 

Finmal mandlene i en kjøkkenmaskin med s-blad, kaffekvern eller med en stavmikser.

Stivpisk eggehvitene i en stor bakebolle. Gradvis tilsett sukrin til blandingen blir veldig stiv og blank. 

Tilsett mandel ekstrakt og finmalte mandler. Vend alt FORSIKTIG inn med en slikkepot - ikke overmiks for da slår du ut all lufta.

Kle en stor langpanne med bakepapir og scoop deigen ut i passe rundinger (jeg bruker bare to store skjeer) og la kjeksene stå på benken i ca 1 time for å stivne.

Stek i ca 30-45 min ved 150 grader til de får en fin gyldne brunfarge. Slå av stekeovnen og la kjeksene stå i ovnen i ca 15 minutter til for å tørke litt.

Avkjøl helt før oppbevaring i en lufttett container.













God helg!